Luchtvering in je camper: hoe werkt dat?

30-03-2021 Redactie

Luchtvering in je camper: hoe werkt dat?

Luchtvering in je camper: hoe werkt dat?

Campers krijgen het zwaar te verduren als het gaat om belading en dat beïnvloedt weer de remweg en het rijgedrag. Met luchtvering in je camper kun je daar een flinke verbetering in aanbrengen. We vertellen je hoe dat werkt.

Kampeerauto’s worden gebouwd op basis van bestelwagens. Het duidelijkst zie je dat aan de populaire buscampers, maar ook halfintegraals, alkoofcampers en integraalcamper hebben het onderstel van een standaard bestelwagen. Meestal is dat van Fiat, Peugeot, Citroën of Mercedes. Aan de vering van die bestelwagens veranderen camperfabrikanten niets; soms kun je af-fabriek een upgrade bestellen, maar meestal rij je in de standaard configuratie van zo’n bestelbus.

Veilig en comfortabel onderweg met luchtvering
Veilig en comfortabel onderweg met luchtvering

Maximaal belast

Niks mis mee, zou je zeggen, maar onze campers worden veel zwaarder belast dan een bestelwagen van de gemiddelde pakketdienst. Bij campers wordt er een volledig ‘huis’ op het chassis gebouwd, met een keuken, slaapkamer, woongedeelte en badkamer. En dan komen de watertanks erbij, plus de technische uitrusting zoals kachel/boiler, koelkast en elektrische installatie met een extra – zware – accu.

En dan gaat er ook nog een hele voorraad vakantiebagage mee. In volle vakantiebepakking zitten de meeste campers tegen hun maximaal toegestane gewicht aan: 3.500 kilo. Daardoor worden de schokdempers en bladveren van onze campers dag-in, dag-uit tot hun maximum belast.

Dat kun je ook zíen: bijna alle kampeerauto’s – en vooral integraalcampers – staan met hun neus voorover en daar hebben ze nog hooguit twee, drie vingers veerweg over. Daardoor kan de vering bij oneffenheden of drempels zelfs doorslaan. In extreme situaties, zoals uitwijkmanoeuvres en noodstops, wordt de camper daardoor minder goed bestuurbaar en kun je zelfs de controle over het voertuig verliezen. Het hoge zwaartepunt van de camper werkt dan ook niet echt mee. Samen levert dat een rijgedrag op waar veel aan te verbeteren is. Dat merk je bijvoorbeeld bij zijwind, op bruggen bijvoorbeeld, of als je wordt ingehaald door touringscars, of als je zelf vrachtauto’s inhaalt. Maar je merkt het ook in lange bochten en op rotondes: dan voelt zo’n camper vaak wiebelig en instabiel.

De complete set VB-FullAir.
De complete set VB-FullAir.

Vering verbeteren

Aan de standaard vering kun je flink wat verbeteren. Zwaardere voorveren bijvoorbeeld, of hulpvering aan de achterkant. Dat levert al een forse verbetering op. De best mogelijke upgrade is luchtvering zoals van VB-Airsuspension, een Nederlands bedrijf dat niet alleen luchtveersystemen ontwikkelt voor campers, maar bijvoorbeeld ook voor ambulances – want ook die sjouwen nogal wat gewicht mee.

Luchtvering kun je op de achterkant van je camper laten monteren, of helemaal rondom, waarbij ook de voorvering wordt vervangen. De camper krijgt ook meer veerweg aan de voorkant en je ziet dat de wagen niet meer voorover helt, maar horizontaal staat. Door de luchtvering wordt de camper minder gevoelig voor zijwind, oneffenheden in het wegdek merk je nauwelijks en de camper helt ook veel minder over in bochten.

VB SemiAir
VB SemiAir.

Veilig rijden

Als je onverwacht moet uitwijken of remmen blijft de camper onder alle omstandigheden goed bestuurbaar, ook als de camper zwaar en ongelijkmatig beladen is. Die luchtvering compenseert dat namelijk, en houdt de camper altijd op dezelfde rijhoogte – ook als je een zware scooter in de garage hebt staan. Dat extra gewicht compenseert de compressor met extra druk, zodat je camper altijd perfect horizontaal staat.

Een extra functie van luchtvering is dat je de camper daarmee ook waterpas kunt stellen. Door een ingebouwd waterpas zet de luchtvering je camper perfect horizontaal. Nog zo’n handige functie is als je de vuilwatertank moet legen. Met een knop op de afstandsbediening laat je de camper overhellen waardoor de watertank tot de laatste druppel leegloopt.

Versterkte voorveren.
Versterkte voorveren.

Wat kost dat?

Luchtvering is niet goedkoop – reken op ruim 9.000 euro voor een compleet systeem op de voor- en achteras. Een goedkopere optie is ondersteunende schroefveren op de achteras en versterkte voorveren; dat is al een enorme verbetering van het rijgedrag en dan dat kost zo’n 1500 euro. Dat systeem kun je uitbreiden met de lucht-hulpvering die de achterzijde van de camper constant op dezelfde rijhoogte houdt. Handig bij zware belading – zoals een scooter. Bij VB heet dat ‘Semi-Air’ en dan komt er nog ongeveer duizend euro bij.

Fabrikanten van luchtvering

VB Airsuspension – www.vbairsuspension.com

ALKO – www.alko-tech.com/nl

Goldschmidt – www.goldschmitt.de

MAD – www.mad-suspensionsystems.com/nl

Carsupport – www.carsupport.nl

Nog zoek naar een camper?

Op onze website staat een groot en actueel aanbod nieuwe en gebruikte campers. Bekijk hier het aanbod. Nog meer interessant kampeertips bekijk je hier.