Mijn eerste camperervaring: op pad met een Hymer Exsis

23-10-2018 Redactie

Daar sta je dan als verse camperaar met een Hymer Exsis I 644 van Bruggink Campers & Caravans. Dit alles om ontgroend te worden in de wereld van campers en caravans.

Met Hemelvaart hadden een aantal vrienden een kampeerplek geregeld op Camping Den Driesch in Valkenburg. Ze nodigden ons ook uit, maar wij zijn niet in het bezit van een caravan of camper. Wat doe je dan? Je zoekt naar een B&B of hotel. Dit besprak ik met mijn collega Maarten van CampersCaravans.nl. Hij stelde voor om te kijken of Bruggink Campers & Caravans bereid was om daar een camper te huren om zo ook eens het echte kampeerleven te ervaren. Tevens een must om onze lezers, websitebezoekers en zakelijke relaties beter te kunnen begrijpen en te adviseren.

Je route is de bestemming

Leon Bruggink beluisterde mijn verhaal. Hij vond het een goed idee en ook wel een beetje komisch. De eerste vragen die ik stelde, waren voor hem ook erg herkenbaar. De meest gestelde vraag die hij krijgt van mensen die een camper willen kopen was namelijk: “Hoe verplaats ik me tijdens mijn vakantie nu ik geen auto bij me heb?”. Al lachend antwoordde Leon: “met een camper is je route de bestemming”. Hij gaf aan dat je met een camper juist langs alle winkels en bezienswaardigheden komt waardoor je “en route” van alles beleeft en bezoekt om op je standplaats rust te pakken.

Zijn advies was dan ook om een toeristische route naar Valkenburg te nemen en zoveel mogelijk snelwegen te vermijden. Hierdoor ervaar je het campergevoel alleen maar beter. Sterker nog, hij gaf aan dat je onderweg vooral vaak moest stoppen langs bijvoorbeeld het water om even van een rustig moment te genieten.

Camper van Bruggink

De start van de reis

Met dit advies ben ik een planning gaan maken. We besloten om een avond eerder te vertrekken en een tussenstop te maken op “Camperplaats jachthaven ’t Leuken” in Well (Limburg). Bij deze relatie van Botentekoop kregen we een mooie camperplek direct aan het Leukemeer toegewezen.

Op dinsdag 8 mei konden we onze camper ophalen in Almelo. Als je dan zonder camperervaring de Hymer Exsis-I 644 voor het eerst ziet, denk je “wat een groot ding, hoe zal dat rijden?”. Na een grondige en goede uitleg door Leon over alle do’s and dont’s en van alle functionaliteiten in de Hymer Exsis kregen we de sleutel overhandigd. Daar gingen we dan, de eerste meters op pad. Het rijden viel direct alleszins mee. Je merkt wel dat de camper groot en hoog is maar wanneer je het gegeven advies naleeft, rustig door bochten, je breedte in de gaten houden en uitkijken met snelle stuurbewegingen, dan is het prima te doen.

Goed inrichten

Een voordeel dat we ook hebben ervaren met de Hymer Exsis, was dat je eigenlijk geen koffers of tassen inpakt voor een vakantie maar je richt de camper in. Met alle ophang mogelijkheden en kastruimte zijn alle spullen die je meeneemt netjes en goed op te bergen. Alleen dien je voor het wegrijden alle lades goed op slot te doen om een wild geraas bij de eerst bocht te voorkomen. Ook een heuse “garage” in de camper was ideaal. Maar het meest fantastische was natuurlijk de full size koelkast met vriesvak. Altijd goed gekoelde drankjes bij de hand en etenswaren die niet bederven.

Mijn eerste camperervaring

Slapen als een engeltje

Na een mooie rustige route Van Enschede door Duitsland naar Well kwamen we bij onze eerste stop aan. Camperplaats ’t Leuken was echt fantastisch. Mooi weer en een mooie camperplek. Het rare is dat het grootse van de Hymer Exsis meteen wegviel tegen de nog grotere campers die er al stonden. De eerste nacht in de camper beviel ook prima. Een goed vast bed en een prima hefbed. Mijn dochter in het hefbed had het idee had dat ze zwevend sliep als een engeltje op een wolk.

Met Hymer Exsis naar Valkenburg

De volgende dag vertrokken we naar camping Den Driesch in Valkenburg. Deze route hebben we wel via de snelweg gedaan. Daar merk je dat deze Hymer prima met het verkeer mee kan komen. Een prettige snelheid is dan ongeveer 110 km/h. Dan heb je ook het minste last van het gerammel in de camper. Bij aankomst in Valkenburg zijn we vriendelijk ontvangen door een medewerker van de camping en naar onze standplaats gebracht. Ook hier een mooie plek aan de rand van een berg met een directe uitkijk op Valkenburg en de kasteelruïne.

Camping Den Driesch

Camping Den Driesch is een kleinschalige stadscamping met goede faciliteiten. Prima ingericht voor campers. De plaatsen zijn circa 50 m2, half verhard en geschikt voor campers tot 9 meter. Daarnaast hebben ze ook standaardplaatsen voor campers, caravans of tenten van 100m2, eventueel half verhard. Ook zijn er comfortplaatsen van 100m2, half verhard en sommigen zelfs met eigen hangmat.

Tegen het begin van de avond kwamen de bevriende families ook aan op de camping. Helaas niet allemaal tegelijk want één familie had nabij Venlo pech gekregen met hun caravan. Ruim vijf uur hebben ze moeten wachten op pechhulp door de heersende vakantiedrukte. Zij arriveerden pas midden in de nacht om half drie. Hiervoor extra dank aan de medewerkers en bewaking van de camping die deze familie netjes hebben opgevangen en naar hun standplaats gebracht.

Veel plezier

Ondanks dat we onze camper hier als veredelde caravan hebben gebruikt deed dit niks af aan het plezier wat we ermee hebben beleefd. Ook het verblijf op de camping was een zeer bijzondere en positieve ervaring. Je leert al snel nieuwe en interessante mensen kennen. Mensen die zich kostelijk hebben vermaakt met het kijken naar hoe twee puberjongens een tweetal koepeltentjes op gingen zetten. Ervaring met tent hadden ze niet maar puberaal eigenwijs zijn ze natuurlijk wel. Familie Geurts heeft zich prima vermaakt met dit bijzondere schouwspel.

Tractoren met veel bekijks

Ook zagen we dat een camping mensen aantrekt die anders naar kamperen kijken dan wij. Zo kwamen de familie Alders en Rongen, beiden uit de omgeving van Boxmeer, met 2 oldtimer tracktoren en authentieke zigeuner- woonwagens. De tractor van de familie Alders is een Hanomag R55 Nato uit 1956 en de tractor van de familie Rongen een Poolse Ursus C45 uit 1952. Deze laatste is een zogenaamde gloeikoptractor die met een glasfles eerst heet gestookt moet worden alvorens je hem kan starten.

De aankomst van deze families trok veel bekijks. De kinderen op de camping mochten zelfs op de tractoren zitten. Ook tijdens hun barbecue maakte ze gebruik van een stationair motor. Hiermee dreven ze een spit aan waar een hele kip en beenham lekker gaar kon draaien. Dit is onze ogen een groot voordeel van kamperen. Je komt snel in contact met andere mensen en je merkt ook dat iedereen kamperen op zijn eigen wijze beleeft en uitvoert.

Op zaterdag 12 mei zijn wij weer vertrokken naar Enschede om de camper leeg en netjes te maken en weer in te leveren bij Bruggink Campers & Caravans.

Conclusie van onze reis

Zijn we nu kampeerders geworden? Ik denk dat we dat nog niet zijn, maar waarschijnlijk wel gaan worden. We hebben nu het plan om een familietent te gaan aanschaffen om zo vaker korte en langere vakanties op campings door te brengen. Persoonlijk vind ik een camper ideaal als kampeermiddel. Maar voor ons gezin nog niet geschikt in combinatie met onze huidige levensstijl. Het huren van een camper is dan een betere optie. We zien ons wel in de toekomst een camper aanschaffen, zodra we meer tijd en dus vaker de mogelijkheid hebben om spontaan weg te gaan.

Camperervaring Hymer Exsis

Graag wil ik onze bevriende families; Heuvels, Damhuis en De Jonge/Kamphuis bedanken voor de gezellige week in Valkenburg. Extra dank gaat uit naar de medewerkers van Camping DenDriesch, Leon Bruggink en zijn team van Bruggink Campers&Caravans en naar Linda en Martien Valckx van camperplaats/jachthaven ’t Leuken.

Specificaties Hymer Exsis-I 644

www.campingdendriesch.nl
www.brugginkcaravans.nl
www.valckxwatersport.nl/Camperplaatsen

Benieuwd welke Hymer campers er op dit moment op CampersCaravans.nl te koop staan? Klik hier