Rapido - Haute couture [Terug]

Haute couture

Voor de 70+ serie haalde Rapido de mosterd bij de 9M, het topmodel van het integraalgamma. Het resultaat is een semi-integraal in een sierlijke grijze kleur op Fiat Ducato met AL-KO chassis waarin het interieur in edel hout van het model op Mercedes werd geprojecteerd. Een geslaagde oefening die menig motorhomeliefhebber beslist zal kunnen bekoren.

Al 45 jaar beheerst Rapido de knepen van het vak. De van oorsprong meubelbouwer heeft door de jaren heen de evolutie gevolgd van de kampeersector. Destijds maakte Rapido vooral furore met vooruitstrevende vouwwagens en hefdakcaravans. Tegenwoordig legt de Franse fabrikant zich enkel nog toe op het bouwen van motorhomes. Het gamma beperkt zich tot semi-integraal en integraal modellen op Fiat en Mercedes. De jongste telg de 70+ vormt een nieuwe semi-integraalserie binnen het gamma en is een kruisbestuiving van de 70 serie op Fiat AL-KO chassis en de 9M op Mercedes. De plus versie herneemt de basis van de 70 serie met als extra het interieur van de 9M reeks en een grijs gespoten koetswerk. Het aanbod bestaat uit drie indelingen met een opbouwlengte van 7,39 meter. Gemeenschappelijk kenmerk is de geïntegreerde stuurhut met panoramisch dak in de stroomlijn dat voor een rijkelijke lichtinval zorgt bij de zithoek die uitgewerkt is als een L-zit met langsbank in de 7065+ en de 7090+ en twee langsbanken omvat in de 7096+. Aansluitend hierop staat het keukenblok. Voor het nachtgedeelte heb je de keuze uit lits-jumeaux (7065+) waarop achteraan over de hele breedte een natte cel aansluit, een vrijstaand bed (7090+) met aan de voet een ontdubbelde natte cel en het garagemodel (7096+) waarmee we enkele dagen op pad trokken.

Ruimtesensatie
Behalve veel licht zorgt het panoramische dakvenster in de stroomlijn voor een unieke ruimtesensatie. Het immense ruimtegevoel is trouwens alom aanwezig. En de eerste indruk is altijd de beste. Bij het betreden van de motorhome kom je in de keuken die een bufferzone vormt tussen het dag- en nachtgedeelte. Vooraan vormen draaibare cabinezetels met twee langsbanken en een uitklapbare tafel op dubbele telescopische poot een maxisalon waar het gezellig vertoeven is. Voor de aankleding heb je de keuze uit zes stofferingen en optioneel Alcantara of leder

zoals in ons testvoertuig. Dankzij een vernuftig systeem waarbij je de zitting inschuift en de kussens van plaats verwisselt, kun je de langsbanken ombouwen tot passagierszit. Veelvuldig gebruik lijkt ons echter niet aan te raden. Daarvoor is de constructie en vooral de vergrendeling van het inschuifbare element iets te broos. Om de toegang tot de bestuurderscabine te vergemakkelijken, kun je het tafelblad samenvouwen waardoor er een ruime doorgang ontstaat. De tafel draait ook nagenoeg compleet om haar as en kan van links naar rechts worden verschoven zodat je perfect kunt aanschuiven. De keuken getuigt van de Franse ‘savoir faire’. Zij omvat een fornuis met een deelbare, glazen afdekplaat waardoor je over extra afzetvlak kunt beschikken. De dampkap maakt komaf met vervelende keukengeurtjes. Een tweede spoelkom laat je toe de vaat te spoelen of tijdens het afwassen andere vloeistofresten weg te gieten. Handig hierbij is het uitneembare bassin met afdekplaat. Het ontbreekt ook niet aan opbergruimte. Onderin bevinden zich vijf laden waarvan één voor bestek, één voor potten en pannen, één met een geïntegreerde vuilnisemmer en twee gecombineerde flessenrekladen. Een oven behoort helaas niet tot de standaarduitrusting. Hiervoor dien je een lade op te offeren en 575 euro extra neer te tellen. Twee plafondkasten en een barkast met geïntegreerde verlichting werken het geheel af. Tegenover het keukenblok staat binnen handbereik de kolomkoelkast met automatische energieselectie en afzonderlijke diepvriezer. Hierboven is een multimediakast uitgewerkt waarin je een flatscreen en een dvd speler kunt opbergen. De beeldschermhouder is standaard en er zijn ook aansluitingen allerhande voorzien. Iets minder enthousiast zijn we over de verschuifbare spiegel aan de zijkant waarmee je de Tv-kast naar de zithoek open maakt. De handeling om die terug op zijn plaats te krijgen is niet zo evident. Vooral het blokkeersysteem geeft problemen.

Ontdubbelde natte cel
Dat de natte cel in een motorhome niet altijd even praktisch is als ze lijkt, hebben we al meerdere malen aan den lijven kunnen ondervinden. Maar ook op dat vlak heeft Rapido zijn huiswerk goed gemaakt. Tussen de keuken en het nachtgedeelte vind je aan de ene zijde een fraai uitgewerkt toiletcompartiment met draaibaar Thetford toilet en een waskommeubel over de volledige lengte, zodat je behoorlijk wat afzetruimte hebt voor allerhande toiletartikelen. De zin voor detail vertaalt zich in een glazen zeepschaaltje waaronder LED lampjes zijn geplaatst, een richtbare spiegel, een roestvrij stalen wc-rol houder, handdoekhouders aan de deur en een

Deze campertest is aangeboden door www.kampeerwereld.com


Camper testen
Campers.nl biedt u een overzicht van de meest populaire campers en kampeerautotesten. Hieronder vindt u ondermeer de volgende campertesten: Adria, Adriatik, Arca, Burstner, Carthago, Challenger, City Van, Dethleffs, Elnagh, Eriba, Eura, Fiat Ducato, Ford, Giottiline, Hobby, Home-Car, Hymer, La Strada, LMC, Mc Louis, Mercedes, Mobilvetta, Pilote, Rapido, Rimor, Roller, Sharky, Sunlight, Tikro, Weinsberg. Tevens wordt er informatie gegeven over de soort campers: integraal, bus model, alkoof en half-integraal. Verder kunt u op campers.nl bekijken hoeveel uw verzekeringspremie voor uw nieuwe camper kost.

Adria: koploper (Adria) Geslaagde facelift (Ford)
Adriatik Coral Sport S574 SP (Adriatik) Giottiline blijft verrassen met subliem design (Giottiline)
Elegant op master (Arca) Een beduchte concurrent (Hobby)
Arca P695 GLM (Arca) Hobby presenteerd Siesta Exclusive (Hobby)
Ixeo springtime (Bürstner) Belg met Europese ambitie (Home-Car)
Burstner Delfin Performance 625 (Bürstner) Hymer B SL 660 (Hymer)
Bürstner Travel Van Innovatieve kleine! (Bürstner) INNOVATIE ten top (Hymer)
Burstner Privilege T710 (Bürstner) Itineo SB 720 (Itineo)
offensief in het instapsegment (Bürstner) La Strada Regent L (La Strada)
Sympathieke instapper (Bürstner) Laika Kreos 5001: het luxe superlatief (Laika)
Bürstner mikt op semi-integraalsegment (Bürstner) Laika Kreos 7012 - The Italian Job (Laika)
Bürstner: de cirkel is rond (Bürstner) LMC herdefinieert modelreeksen (LMC)
Bürstner Quadro: Semi-integraal sensatie (Bürstner) McLouis: Tandy steekt een tandje bij (Mc Louis)
Carthago: superieur design met Designa (Carthago) Het superlatief (Mercedes)
Carthago Chic I47 (Carthago) Mobilvetta Nazca H11S (Mobilvetta)
Carthago Chic Tourer (Carthago) CityVan Stadsmus (Pilote)
Challenger Mageo 129 (Challenger) Pilote herschikt gamma (Pilote)
Challenger herziet interieurfilosofie (Challenger) Pilote Reference G680DG (Pilote)
City Van verrruimt aanbod (City Van) Haute couture (Rapido)
Dethleffs rijzende ster aan het firmament (Dethleffs) Rapido: semi-integraal met hefbed (Rapido)
Multifunctioneel (Dethleffs) Familie uitbreiding - Rapido 891F (Rapido)
Dethleffs Advantage T 6501 B (Dethleffs) Rimor Superbrig 688 TC (Rimor)
Sunlight: de motorhome aan lightprijs (Dethleffs) Roller Team Granduca Garage P (Roller)
Jubivan: het jubileumvoertuig van Dethleffs (Dethleffs) Sharky L5 Basic instinct (Sharky)
Elnagh Super D 111c (Elnagh) Sunlight verruimt aanbod (Sunlight)
Eriba: gaat in de aanval (Eriba) Tikro: klein maar fijn (Tikro)
Eura Mobil: comeback in de koningsklasse (Eura) Tikro Beloftevolle debutant! (Tikro)
Eura Mobil: verbeterde technologie (Eura) Weinsberg Imperiale V (Weinsberg)
Eura Mobil Terrestra T 700 EB (Eura) Weinsberg Imperiale 690 MQ (Weinsberg)
Uit liefde voor de motorhome (Fiat Ducato)